|
Sint-Vincentiusinstituut
Kerkstraat 97
9200 Dendermonde
tel. 052/21.39.49
fax. 052/21.09.67
info@stvin.be
|
|
|
|
|
|
|
Studiebezoeken 1ste graad
1ste jaar
Om de lessen aardrijkskunde in te kleuren, gaan alle leerlingen in het begin van het schooljaar op excursie in de eigen leefomgeving. Ze maken ter plaatse kennis met verschillende thema’s: reliëf, landschap, toerisme, industrie en landbouw. Het resultaat van de waarnemingen krijgt zijn neerslag in een excursiebundel waarmee het hele jaar in de klas wordt gewerkt.
In het kader van de lessen geschiedenis brengen de leerlingen een bezoek aan het Natuurhistorisch Museum te Brussel. Daar ontdekken ze hoe de Egyptenaren leefden; hoe een mastaba eruit ziet, … De mummies spreken zeker tot hun verbeelding!
In de maand mei gaat de jaarlijkse uitstap van onze eerstes richting Knokke naar het natuurreservaat ‘Het Zwin’, een unieke biotoop met rijke en zeldzame fauna en flora.
Een fotozoektocht brengt onze leerlingen langs de verschillende vogelkooien. Nadien wandelen we o.l.v. een gids door de slikken en schorren.
De kennismaking met lamsoor en zeeaster of de scholekster en de ooievaar maken deze excursie zeker de moeite waard.
In de namiddag nemen de leerlingen een duik in het subtropisch zwembad van ‘Sunparks’ in De Haan.
2de jaar
Rond het thema ‘schrijvers, illustrators en uitgevers’ brengen de leerlingen een bezoek aan het ‘Plantyn en Moretusmuseum’ in Antwerpen. Een stadswandeling met gidsen brengt de leerlingen langs verschillende bezienswaardigheden zoals de kathedraal, het Steen, Brabo,...
In het kader van de lessen technologische opvoeding, thema ‘Technologie Thuis’, bezoeken de leerlingen ‘Living Tomorrow’ in Vilvoorde. Deze tentoonstelling wil een reëel beeld geven van het huis en het kantoor in de toekomst. Welke invloeden hebben nieuwe technologieën op ons dagelijks leven? Waarheen leidt de wetenschap? Deze vragen worden geïllustreerd met concrete realisaties i.p.v. theoretische modellen. Hier kijkt men vooruit, de toekomst tegemoet!
In het kader van de lessen geschiedenis bezoeken de leerlingen het Provinciaal Archeologisch Museum in Velzeke. Een gids leidt hen rond en toont hen het dagelijks leven van onze voorouders aan de hand van talrijke bodemvondsten uit de streek. Het accent ligt hierbij op de Gallo-Romeinse tijd.
Aansluitend bij het thema ‘industrie’ in de lessen aardrijkskunde wordt een bezoek gebracht aan Gent-Zeehaven. Tijdens de rondrit maken ze kennis met verschillende transportsystemen en het havenlandschap.
In Planckendael staan gidsen onze tweedes op te wachten voor een interactieve tocht van ongeveer 2 uur. Via een algemene rondleiding maken ze kennis met het hele park.
Deze uitstap wordt gecombineerd met een bezoek aan Technopolis, het Vlaamse doecentrum voor wetenschap en technologie in Mechelen
Studiebezoeken tweede graad
3de jaar
De schoolreis van de derdes zet het vak geschiedenis in de kijker.
De dag begint met een gegidste rondleiding door het middeleeuwse Brugge. Het ontstaan van de steden met zijn typische bevolkingsgroepen wordt ter plaatse bestudeerd. Ook de afdeling ‘Vlaamse Primitieven’ in het Groeninghemuseum staat op het programma. De rondleiding wordt afgesloten met een boottochtje op de Reien.
In de namiddag leidt een zoektocht de leerlingen door de binnenstad om... ook nog wat gezellig te kunnen kuieren in de winkelstraten.
Wat de lessen biologie betreft, brengen de leerlingen van 3 wetenschappen een bezoek aan het Illuseum in Gent, een museum dat gebaseerd is op optische illusies.
Een 3D-show, een illusiezaal en zelfs een goochelshow,… onze derdes komen steeds bedrogen uit want hier geldt het spreekwoord: ‘Eerst zien en dan niet geloven!’
4de jaar
Een uitstekende traditie van de school is het bezoek van onze vierdejaars aan de Noord-Franse stad Rijsel. In groepjes van tien, gewapend met een invulboekje ‘carnet de bord’ en degelijke begeleid, verkennen ze de binnenstad. Voorbijgangers mogen de hun voorgelegde petities ondertekenen of hun mening ventileren over een heikel onderwerp.
Ook reiskantoren, het station en het commercieel centrum ‘Euralille’ worden bezocht. En vooral: de meeste leerlingen stellen tot hun aangename verbazing vast dat ze al een aardig mondje Frans spreken én begrijpen. Leuke zoekopdrachten in de grote boekhandel ‘Le Furet du Nord’ en in de schilderachtige straatjes van ‘Le Vieux Lille’ maken van deze daguitstap een fijne en leerzame activiteit, waar de leerlingen reikhalzend naar uitkijken.
Een gebakje of en wafeltje bij chocolatier Meert of een klasfoto ronden dit bezoek keurig af. In de autocar huiswaarts luisteren de leerlingen uiteraard naar zelf meegebrachte Franse chansons.
Alle klassen met klassieke talen bezoeken Trier met de bedoeling om de leerlingen in direct contact te brengen met overblijfselen uit de Romeinse tijd.
Het stadsbezoek brengt hen langs de Porta Nigra met een bezoek aan de Dom en de Basilica, de vroegere troonzaal van keizer Constantijn die in Trier een aantal jaren verbleven heeft. De rondleiding in het museum toont hen o.a. metershoge mooie mozaïeken, monumentale grafmonumenten, gouden munten en maquettes. Een bezoek aan de keizersthermen mag niet ontbreken!
Deze excursie verloopt vakoverschrijdend met het vak Duits.
Schooluitstappen derde graad
5de jaar
Met onze leerlingen van het vijfde jaar gaan we naar het vertelfestival in Alden Biesen. Er worden verhalen verteld in het Duits, Engels, Frans en Nederlands door vertellers uit de verschillende landen in een uniek decor…
6de jaar
Excursie naar het Pajottenland, Charleroi, Condroz, Fagne en de Kalkzoom
Onze eerste stop is het Pajottenland.
Tijdens een wandeling op de Kesterheuvel, een zandbank uit het Tertiar, leren de leerlingen hoe ze een topografische kaart kunnen gebruiken en worden bodemboringen uitgevoerd.
De reis gaat verder naar Charleroi, Mar en Nismes waar we ons verdiepen in de studie van zandsteen, schiefer en kalksteen en hun invloed op de vorming van het landschap.
We bezoeken ook nog Mariembourg en de Kalkzoom.
We sluiten de namiddag af met een bezoek aan de grotten van Neptunus in Couvin. Hier verliest de Eau Noire veel water in haar bedding en via een verdwijngat aan de grotten ontstaat er een ondergrondse Eau Noire die in Nismes weer bovenkomt.
|
|
|
|
|
|
|
|