Sint-Vincentiusinstituut
Kerkstraat 97
9200 Dendermonde
tel. 052/21.39.49
fax. 052/21.09.67
info@stvin.be

 

prikbord

olympiade
   
    SVI IN ACTIE
                   
 
 

Op vrijdag 14 maart stonden onze leerlingen en leerkrachten stil bij Congo, een land dat we allen wel vaag weten liggen, maar niet zo goed kennen. Gemeenschappelijk voor de hele school waren het (h)eerlijk ontbijt bij het begin van de dag en de vastenvoettocht in de namiddag. In de voormiddag stippelden de drie graden een eigen parcours uit.

Na het ontbijt starten de leerlingen van de eerste graad hun solidaire dag met workshops als Afrikaans koken en dansen, percussie, een kleidorp bouwen, knutselen …
Tijdens de Congo-games streden de klassen tegen elkaar. Het doel: zoveel mogelijk punten verzamelen en hun klasjeep snel naar de eindbestemming Congo leiden. 1 Latijn A en 2 Moderne B waren zeer strijdlustig en wonnen zo de Congogames.
In de namiddag volgde een klassieker: onze gesponsorde vastenvoettocht. Die legden de eerstejaars in het gezelschap van hun meters en peters van het zesde jaar af. Ook onze tweedejaars zetten hun beste voetje voor en legden ongeveer 9 km af. 1 Latijn B vergaarde gemiddeld het hoogste bedrag per leerling. Een warm dankjewel!

De tweede graad opteerde voor een lezing over ′Eerlijk eten′ en een spel van Broederlijk Delen, ′Woestrijd′. Beiden kaderen in de campagne ′Plan(t) je toekomst′.
Christiaan Thoen van de vzw Bio-mens schudde ons in zijn uiteenzetting meteen wakker door te stellen dat in 2010 officieel bijna een miljard mensen ondervoed waren, vooral in het Zuiden. In het Westen daarentegen worden we meer en meer geconfronteerd met de welvaartsziekte obesitas en met een ongelofelijke verspilling van voedsel en water. Thoen probeerde in deze lezing aan te tonen hoe voedselproductie duurzaam moet worden, hoe we verantwoord moeten omgaan met voedsel en hoe we daar zelf kunnen toe bijdragen. Eens stilstaan bij onze eigen ecologische voetafdruk is echt wel noodzakelijk!
Na de lezing kropen we in de huid van Afrikaanse jongeren wiens dorp ten prooi valt aan de woestijn. Een jaarlijks tekort aan regen zorgt er immers voor dat de landbouwgrond steeds minder vruchtbaar is en kan vervallen tot een droge zandvlakte. Doorheen drie spelrondes namen wij het op tegen de verwoestijning door bomen en stenen te verzamelen om onze gronden te beschermen en op het einde van het spel onze droom te verwezenlijken op de plaats waar wij dat wilden, op het platteland of in de stad.
In de eerste ronde werd onze kennis over Congo getest. We pijnigden onze hersenen over serieuze vragen (welke Belgische koning bezat Congo, wie is de huidige president, …) én leuke weetjes (welke Duivels hebben nu ook alweer Congolese roots? En welke leerkracht van de eerste graad werd geboren in Congo?)
In de tweede spelronde probeerden we woorden uit het Swahili te ontcijferen en in de derde ronde was het tijd voor praktische proeven: een waterleiding maken met rietjes, een ballon in de lucht houden, een kaartenhuis bouwen, enz..
Door al onze talenten bij elkaar te brengen en solidair te zijn, bereikten we allen onze droomlocatie en wisten we de woestijn te verslaan!

Na het ontbijt volgde de derde graad met een uitgebreide Congo-quiz. Vragen van verschillende vakleerkrachten vormden een diepgaande peiling naar de kennis van onze leerlingen over het Centraal-Afrikaanse land. Aandacht was er onder meer voor de Congo-reeks van Luc Tuymans, archeologische wiskundige voorwerpen en de ligging van Congo′s buurlanden.
In een tweede luik kregen de leerlingen ′Adieu Congo′ te zien, een reportage van Rudy Vranckx. De VRT-verslaggever schetst een onthutsend beeld van het Congo van vandaag en praat met enkele Belgische Congo-kenners over mogelijke oplossingen. Inventiviteit gaat gepaard met een gebrek aan langetermijnvisie, en hapklare antwoorden zijn er niet.
Ten slotte staken de leerlingen zelf de handen uit de mouwen en dit, afhankelijk van de groep, op drie manieren: een stellingenspel diepte de reportage verder uit, andere groepen zochten naar verschillen tussen de oorspronkelijke en ′opgekuiste′ versie van Kuifje in Congo/Afrika, terwijl nog andere groepen online onderzochten hoe België en Congo zichzelf vandaag profileren via hun ambassades.

Een gevarieerd en leerrijk programma dus!

fotomateriaal ...
 


GA NAAR BOVEN

ga naar school online

nieuw
  opendeur
  Info 12-jarigen
  Inschrijvingen
  vrije ruimte 5des - Artscène
  svi in actie 1 - 15/16 Rode neuzen

fotorama

Oudleerlingenavond 2015

Oostduinkerke 2015

bezoek uit Ath

Sint-Vincentiusinstituut • Dendermonde   ontwerp: Toel it Services